kosttillskott gravid

Vitaminer och mineraler för gravida

Graviditeten är en spännande och viktig period i livet. Vanligtvis pågår en graviditet mellan 37-42 veckor. Som gravid är det av förklarliga skäl extra viktigt att tänka vad man äta och kosten kan behöv anpassas.

Vidare är det viktigt att hålla koll på att man har ett korrekt intag av vitaminer och mineraler som exempelvis järn, folat (folsyra) och jod. Men det finns även andra näringsämnen som behövs för att den gravida kvinnan och bebisen ska må bra.

Det är vanligt att man kan få så kallade ”cravings” vid graviditet, exempelvis på choklad vilket kan bero på magnesiumbrist eller på rött kött vilket kan tyda på att din kropp behöver extra protein och järn.

Om du försöker bli gravid bör du inta tillskott med folsyra, också kallat folat. Detta från och med att ni planerar att bli gravida fram till den tolfte veckan av graviditeten – detta är något som rekommenderas av Livsmedelsverket. Omkring 400 mikrogram folsya per dag ligger det rekommenderade intaget på för att minska risken för ryggmärgsbråck.

Efter tolfte graviditetsveckan har folsyra ingen effekt mot just ryggmärksbråck. Med det sagt är det dock fortfarande viktigt att äta folsyre-rik mat under hela graviditeten.

Via kosten eller som tillskott?

Under graviditeten ökar behovet av vitaminer- och mineraler, enligt Livsmedelsverket är det bäst att få i sig det genom kosten. Men många vitaminer och mineraler finns också i form av kosttillskott.

Det är svårt att överdosera på vitaminer och mineraler via mat, kosttillskott å andra sidan kan innehålla höga doser. Därmed är det rekommenderat att i samråd med barnmorska diskutera vad du ska äta.

När du är gravid eller ammar bör du undvika örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel.

För den som är allätare är det lättare att få i sig tillräckligt med B12, zink och järn, för veganer och vegetarianer är det dock svårare att få i sig detta utan hjälp av kosttillskott.

Å andra sidan har vegetarianer och veganer en fördel när det kommer till att få i sig tillräckligt mycket av fibrer, magnesium, C- och E-vitamin från maten. Färgglada vegetabilier tillför också karoten ett ämne som i kroppen kan omvandlas till A-vitamin vid behov.

Hur vidare du behöver komplettera din kost med tillskott beror därmed mycket på hur dina kostvanor ser ut.

Använd inga tillskott utan att först ha diskuterat dessa med barnmorska, sjuksköterska på barnavårdscentralen eller läkare. 

Viktiga vitaminer för gravida

Vitamin B12

Det vitamin som gravida och ammande vegetarianer och veganer kan behöva tillskott av är speciellt B12. Detta bidrar till normal bildning av röda blodkroppar, normal immunfunktion, att minska trötthet och utmattning samt har en roll i celldelningsprocessen (d.v.s. när det befruktade ägget utvecklas och fostret växer till ett barn).

Klicka här för att beställa B12 kosttillskott

Folsyra/Folat

I Sverige rekommenderas alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta tillskott av 400 mikrogram folsyra. Vitaminet behövs nämligen redan från första graviditetsveckan helst redan minst en månad i förväg. Är du redan gravid är det extra viktigt att du får i dig 400 mikrogram om dagen fram till och med vecka 12.

Folsyra bidrar till vävnadstillväxt hos gravida och till normal blodbildning. Under den första perioden minskar folsyran även risken för att barnet ska få ryggmärgsbråck. Men även därefter, det vill säga under resten av graviditeten, är folsyran viktig för både fostret och dig.

Om du  är vegetarian eller vegan är det mycket möljigt att du klarar dig utan folsyratillskott. Vegetarisk kost, speciellt mörkgröna grönsaker, är nämligen en god källa till folat (folat är den naturliga formen av folsyra som finns i mat).

Klicka här för att beställa Folsyra kosttillskott

Så får du i dig folsyra: Spenat, broccoli, vitkål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär, fullkornsprodukter, kosttillskott med folsyra

D-vitamin

När du är gravid är det viktigt för både dig och barnet att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Det rekommenderas att få i sig 10ug D-vitamin per dag under graviditeten och blir extra viktigt att hålla koll på under vinterhalvåret

För lite D-vitamin kan nämligen ge låg födelsevikt, sämre mineralisering i fostrets skelett och dessutom påverka kvinnans benmassa. D-vitamin är viktigt eftersom det säkrar kalciumupptaget från mat och dryck och spelar även en roll i celldelningsprocessen

D-vitamin tillskott är extra viktigt för veganer, de som inte äter mjölkprodukter samt kvinnor som bär heltäckande kläder.

Klicka här för att beställa D-vitamin kosttillskott

Så får du i dig D-vitamin: mjölk, fil, yoghurt, margarin (D-vitaminberikade),fisk och ägg, solen eller D-vitamin kosttillskott

Viktiga mineraler för gravida

Järn

Behovet av järn ökar vid graviditet eftersom fostret behöver järn för att producera egna röda blodceller. Järnnivån ska mätas flera gånger under graviditeten för att kontrollera om det finns behov av järntillskott.

Det inte finns någon generell rekommendation eftersom behovet är mycket individuellt så det är viktigt att inte börja med järn utan att först ha rådgjort med läkare.

Järn bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin (d.v.s. normal blodbildning). Järn bidrar även till normal syretransport i kroppen och till att minska trötthet och utmattning.

Det är vanligt att gravida rekommenderas järntillskott efter vecka 20 för att det är svårt att kompensera i kosten men det är utifrån individuellt behov.

Klicka här för att beställa Järn kosttillskott

Så får du i dig järn: leverpastej, blodpudding, järn och gröna bladgrönsaker.

Kalcium

Kalcium behövs för att bygga upp barnets skelett och tänder. Därför bör du försöka få i dig cirka 900 mg kalcium per dag. Det motsvarar ungefär en halv liter mjölk och en portion yoghurt eller några skivor ost. Vill du bara dricka mjölk blir det ungefär 0,75 liter.

Klicka här för att beställa Kalcium kosttillskott

Så får du i dig kalcium: mjölk, ost, broccoli, spenat, vitkål, ägg, gröna bönor eller kalcium kosttillskott.

Zink

Zink bidrar tillnormal DNA-syntes (ett steg i celldelningen) och till normal fertilitet och reproduktion (d.v.s. fruktsamhet). Zink bidrar även till normalt hår och normal immunfunktion.

Då Zink i huvudsak kommer från animaliska källor kan vegetarianer och veganer behöva extra tillskott av detta näringsämne.

Klicka här för att beställa Zink kosttillskott

Så får du i dig Zink: Kött, mejeriprodukter, fullkornsprodukter, musslor, ost och nötter är rika på zink

Jod

Även jod är viktigt under graviditeten då det bidrar till normal produktion av sköldkörtelhormoner och till normal sköldkörtelfunktion. Den främsta källan till jod i maten är jodberikat salt. Om du inte använder sådant behöver du sannolikt jodtillskott, var dock försiktig med att salta maten för mycket.

Så får du i dig jod: Jodberikat salt, eller jod kosttillskott

Multivitamintabletter för gravida

Om du väljer någon av de multivitamintabletter som är avsedda för gravida får du i dig den rekommenderade dosen av folsyra och D-vitamin.

Berätta alltid för barnmorskan om vilka vitaminer eller kosttillskott du tar. Det är onödigt att ta extra kosttillskott som du inte blivit rekommenderad av barnmorska eller läkare. Undvik särskilt ginseng- och algpreparat.

Klicka här för att beställa multivitamintabletter för gravida

Tillskott att undvika vid graviditet

Du ska alltid samråda med mödravårdscentralen om vilka tillskott du behöver – samt hur mycket, detta eftersom behoven är individuella. Det du alltid bör undvika är kosttillskott som innehåller örter och preparat som kan ha en ”utrensande” effekt.

Undvik även för mycket A-vitamin. A-vitamin behövs bland annat för att barnets syn ska utvecklas normalt. Men alltför stora doser under graviditetens första tid tros kunna ge ökad risk för skador på fostret. För att inte riskera att det växande barnet får i sig för mycket A-vitamin bör du undvika att äta lever och njure.

Leverpastej är däremot bra, då det innehåller mycket järn, som du förmodligen behöver. Om du äter vitamintabletter är det viktigt att dessa innehåller högst 1 milligram A-vitamin per dag.

Morötter är en bra källa till A-vitamin i form av betakaroten – detta då inte kan överdosera genom att äta för många eftersom kroppen ej kommer att omvandla karoten till A-vitamin om behovet ej finns.

Tips till gravida och vegetarianer

Gravida bör undvika vissa typer av alger och kosttillskott som innehåller alger för att undvika att få i sig för mycket jod. Detta är synd då det är en bra källa till omega3 för vegetarianer och veganer – som tur är finns Helhetshälsa Omega 3-tillskott Algomega3  som inte innehåller jod! Algoljorna utvinns nämligen från alger som inte producerar jod och gör det till ett perfekt tillskott för gravida och ammande.

Kramp i benen vid graviditet?

Om du besväras av nattliga muskelkramper i benen under graviditeten kan du behöva kalcium, D-vitamin och magnesium. Kalcium och magnesium bidrar till normal muskelfunktion. D-vitamin hjälper även med att upprätthålla normala kalciumnivåer i blodet.

Klicka här för att beställa ett Kalcium + magnesium tillskott

Vitaminer och mineraler vid amning

Precis som under graviditeten bör du ha en varierad kost när du ammar. Spädbarn som fullammas får all näring från din bröstmjölk (förutom D-vitamin), därför är det extra viktigt att du får i dig alla rekommenderade mängder av olika vitaminer, mineraler och näringsämnen.