Varför samlar jag på mig extra mycket vätska?

Anledningarna till att du blir vätskefylld kan vara många. Det kan exempelvis handla om att du ätit salt mat eller mycket kolhydrater, att du har eller precis har haft mens, att din blodcirkulation är dålig, att du äter vissa mediciner som får dig att samla mer vätska i kroppen, att du är gravid eller att du är ute på resande fot och sitter still mycket.

Oavsett av vilken anledning just du blivit vätskefylld eller känner dig uppblåst så är det sällan en särskilt behaglig känsla. Värt att veta om är dock, som tidigare nämnt, att det inte är ovanligt, och sällan heller särskilt farligt. Det vill säga så länge det inte beror på någon underliggande sjukdom eller allvarligare åkomma.

I de flesta fall finns det dock saker du kan göra för att både förebygga, motverka och få bukt på dina vätskeansamlingar. Ett sådant knep är att använda sig av vätskedrivande mat och kosttillskott. Nedan listar vi några av de vanligaste orsakerna till att du blir överdrivet vätskefylld och samlar på dig så kallad vattenvikt!

7 vanlig anledningar till att du samlar på dig vätska

1. Dålig kost

Det finns ingen tvekan om att det vi äter och den kosthållning vi har till stor del påverkar såväl vårt välmående och vår hälsa som vår livsstil, våra vanor och rutiner. Detta gäller även då du ofta känner dig svullen och puffig, vilket i många fall orsakas av just dålig kost.

Brist på intag av nödvändiga näringsämnen, vitaminer och mineraler är många gånger en stor anledning till att du har för mycket vätska i kroppen. Det i kombination med överkonsumtion av salt. Med hjälp av förändrad diet och kosthållning, vätskedrivande livsmedel och urindrivande mat kan du få bukt på dina bekymmer.

2. Du har ätit mycket salt eller kolhydrater

En väldigt vanlig orsak till att kroppen samlar på sig mer vätska än normalt är att du har ätit väldigt salt mat, eller att du har ätit mycket kolhydrater. Med salt mat menar vi inte nödvändigtvis bara mat där du adderar lite extra mycket salt. Utan mycket av den processade maten och de konserveringsmedel vi får i oss idag innehåller ofta mycket salt.

Salt är nämligen vätskebindande. Kolhydrater är även det sådan mat som kan bidra till att vi samlar på oss mer vätska än nödvändigt. Ju mer kolhydrater du äter desto mer glykogen (energi) – som drar till sig väldigt mycket vätska – bildas i musklerna, och ju mer glykogen du har i musklerna desto mer vätska bildas i kroppen.

3. Stillasittande och resande

Det är också väldigt vanligt att man känner sig extra vätskefylld, svullen och puffig då man suttit stilla länge. Det kan handla om att man suttit i bilen i flera timmar, gjort en långresa med flyg eller suttit stilla under större delen av en jobbdag. Att du känner dig lite extra puffig beror alltså sällan i dessa fall på att du gått upp i vikt på bara några timmar eller dagar.

4. Dålig blodcirkulation

Det kommer nog inte som någon överraskning att ju äldre vi blir desto sämre blir vår blodcirkulation. På grund av denna försämrade blodcirkulation blir också blodflödet sämre, vilket i sin tur skapat ett tryck som gör att exempelvis benen svullnar upp. Äldre har därmed också lättare att bli vätskefyllda vid bland annat stillasittande och resande.

5. Du är gravid

Att vara gravid innebär inte bara att man bär på en vätskefylld mage innehållandes ett växande foster. Som gravid brukar man ofta också bli väldigt vätskefylld, speciellt då man är höggravid – ju närmare förlossningen man kommer desto mer vätska samlas i kroppen. Det är med andra ord inte ovanligt att bli extra svullen då. Misstänker du att du kan vara gravid kan det vara bra att utföra ett graviditetstest.

6. Mens

Det är inte heller ovanligt att man som kvinna dagarna innan man ska få mens inte bara känner sig extra känslig och i obalans. Utan väldigt många upplever även att de blir mer vätskefyllda och svullna än normalt.

Denna ökade svullnad beror på kroppens alla hormoner som spirar. Trots att detta är helt naturligt anser många att det är både jobbigt och påfrestande – med hjälp av vätskedrivande medel och mat kan du underlätta både för din kropp och ditt mående under denna ofta påfrestande period.

7. Underliggande sjukdomar

Det kan även vara så att din överflödiga vätskeansamling beror på någon form av underliggande sjukdom. Trots att det oftast bara handlar om tillfälliga symptom och att man på naturliga sätt kan bli av med svullnaden så kan det alltså bero på mer allvarliga saker.

Misstänker du att den överflödiga vätskeansamlingen inte bara beror på dålig kost, salt mat, kolhydrater, stillasittande, dålig blodcirkulation, graviditet eller mens bör du ta kontakt med en doktor online eller boka in ett möte på en vårdcentral för vidare hjälp. Det kan nämligen bero på flera saker som måste undersöker eller behandlas.

Förebygga och motverka vätskeansamlingar – Vätskedrivande tips

Idag är det inte alls ovanligt att man drabbas av överflödig vätskeansamling, även kallat vattenvikt, till följd av olika saker. Denna överflödiga vätska och ”vattenvikt” bidrar inte bara till att du känner dig svullen, uppblåst och puffig, utan i och med att vätska också väger så kan det även bidra till att du går upp i vikt, att du känner dig tyngre och osmidigare.

Som tur är kan denna vätskeretention (som det också kallas) både förebyggas, motverkas och dämpas rätt enkelt. Beroende på av vilken anledning just du är lite extra vätskefylld kan olika metoder passa olika bra. Nedan kommer vi ge dig olika vätskedrivande tips, där vi delar med oss av olika tillvägagångssätt som du kan använda för att driva ut överflödig vätska.

Vätskedrivande kosttillskott och medel

Idag finns det olika produkter som man kan ta till för att driva ut överflödig vätska ur kroppen. Ett sådant exempel är vätskedrivande kosttillskott och vätskedrivande medel. Kort sagt kan man säga att vätskedrivande medel är en typ av kosttillskott.

Dessa innehåller ämnen som ska effektivisera ditt urinerande – så som kalium, magnesium och vitamin B6 – så att överflödig vätska kan drivas bort från kroppen på ett naturligt sätt. I och med att det inte krävs att du äter något speciellt, går på en viss diet eller ändrar livsstil och vanor avsevärt för att kosttillskotten ska ge effekt är det ett populärt och vanligt förekommande hjälpmedel bland olika människor.

Främst används dessa av atleter och idrottsmän, men kan även användas för dig som går på diet, gör detox eller då du bara vill få lite extra hjälp att frigöra vätska från kroppen. Med andra ord ett väldigt smidigt tillskott som kan både underlätta livet och förbättra vardagen. Ett kosttillskott som vi kan rekommendera är detta vätskedrivande tillskott från Water Away.

vätskedrivande kosttillskott
Beställ här

Det gör vätskedrivande tillskott

Den främsta anledningen till att vätskedrivande tillskott kan vara ett bra alternativ då du känner dig svullen och uppblåst är att de inte bara bidrar till att din urinproduktion ökar och att du därmed får bort onödiga vätskeansamlingar. Utan dessa kosttillskott kan även hjälpa dig att rensa ur slaggprodukter ur kroppen, som annars kan vara svåra att få ur sig.

Vätskedrivande mat och livsmedel – naturligt vätskedrivande kost

Utöver vätskedrivande kosttillskott och ”konstgjorda medel” finns det även ett flertal mat och livsmedel som kan ha en vätskedrivande effekt.

Trots att det inte brukar ge samma snabba effekt, och inte heller är garanterade att hjälpa på samma sätt som kosttillskott, kan det vara ett bra alternativ för dig som av någon anledning inte vill ta tillskott utan istället hålla en naturligt vätskedrivande kost.

Vilka livsmedel är urindrivande?

Några exempel på vätskedrivande mat och vätskedrivande livsmedel är:

  • Tomat – tomater består till 90% av vatten, vilket framförallt är det som bidrar till att det kan ha en mycket vätskedrivande effekt på kroppen. Utöver att denna urindrivande mat kan vara ett bra komplement i en vätskedrivande kost är tomat också bra då det stärker njurarna och kan ge skydd mot högt blodtryck.
  • Lök – även lök består av majoriteten vatten, nämligen av så mycket som 91%. Detta gör det till ett mycket vätskedrivande livsmedel som även innehåller nödvändiga och nyttiga vitaminer och mineraler, så som magnesium, kalcium och kalium. En av två vätskedrivande grönsaker som kan vara bra att äta då och då.
  • Ananas – ananasen består till 85% av vatten, men innehåller trots det mycket mineraler och vitamin C. Det gör att ananas framförallt är vätskedrivande och bra för dig som vill få bort överflödig vätska i kroppen.

Vätskedrivande dryck

Utöver dessa kosttillskott och livsmedel som kan ha en vätskedrivande effekt finns det även en del vätskedrivande drycker. Man brukar framförallt tala om grönt te, tranbärsjuice och alkoholfri öl då man talar om vätskedrivande dryck. Alkohol och kaffe är istället motsatsen, det vill säga att ett högt intag av dessa kan bidra till ökad vätskeansamling.

Drick mycket vatten

Ett annat tips som de allra flesta av oss bör anamma, det vill säga oavsett om vi är vätskefyllda eller inte, är att dricka mer vatten. Det kanske låter konstigt att tipsa om att dricka mer vatten då man vill driva bort vätska ur kroppen, men faktum är att en kropp som får i sig för lite vätska blir mer mån om att hålla kvar den vätska som finns tillgänglig.

Det kan i sin tur bidra till att du känner dig mer svullen och uppblåst. Att dricka mycket vatten kan alltså ge en vätskedrivande effekt, inte bara då kroppens vätskenivåer balanseras utan det också då detta kan driva på ditt urinerande. Även att äta mat och livsmedel som innehåller vatten, så som vattenmelon, gurka och jordgubbar, kan ge liknande effekt.

Motionera för att bli av med din vattenvikt

Sist men inte minst vill vi tipsa dig om att försöka motionera och träna regelbundet för att bli av med din vattenvikt. Utöver att träning och motion är viktigt för en förbättrad hälsa överlag så kommer rörelse och aktivitet bidra till att du svettas mer samtidigt som du blir mer törstig och därmed dricker mer vatten.

När du rör dig ser du också till att upprätthålla god blodcirkulation vilket i sig är bra för att upprätthålla god vätskebalans i kroppen.

Det är alltså inte alltid nödvändigt att du kompletterar med vattendrivande tabletter eller vätskedrivande tillskott för att dämpa svullnad, uppblåsthet eller puffighet. Men, det kan i många fall vara en bidragande faktor till effektiva resultat.

Vanliga frågor och svar om vätskedrivande kost

Hur blir man av med överflödig vätska i kroppen?

Om du vill bli av med överflödig vätska i kroppen finns det flera tillvägagångssätt du kan använda dig av. Det mest effektiva är att komplettera din vanliga kost med vätskedrivande kosttillskott – som detta tillskott från Water Away – som effektiviserar urinerandet. Dessa innehåller ofta vitaminer och mineraler som kalium och magnesium.

Genom att med jämna mellanrum äta vätskedrivande livsmedel som ananas, lök och tomat kan du också driva bort med vätska ur kroppen. Om du på ett mer naturligt sätt vill upprätthålla en vätskedrivande kost och livsstil vill vi tipsa dig om att äta mindre salt och kolhydrater, dricka mer vatten, samt träna och röra på dig regelbundet.

Du bör även kolla upp så att din överflödiga vätskesamling inte beror på någon underliggande sjukdom eller allvarligare åkomma. Överflödig vätska beror sällan på just sådana åkommor, men för att inte riskera något och för att du inte ska behöva oroa dig kan det vara bra att besöka läkaren eller göra en undersökning.

Är det farligt att äta vätskedrivande?

Att äta vätskedrivande mat eller att komplettera kosten med vätskedrivande tillskott är inte farligt. Det vill säga, så länge man gör det med försiktighet och inte överdriver konsumtionen. Det framförallt när det kommer till vätskedrivande kosttillskott som inte bör använder under längre perioder då det kan leda till uttorkning och andra farliga tillstånd.

Vilket är bästa vätskedrivande te?

Te är något som i vissa fall kan klassas som en vätskedrivande dryck. Det åtminstone om man dricker en generös mängd av ett så kallat ”detox” te varje dag. Av alla de tesorter som finns så sägs det att grönt te är det mest vätskedrivande.

Vilken dryck är mest vätskedrivande?

Det säga att grönt te, alkoholfri öl och tranbärsjuice är vätskedrivande drycker. Mest effektiv när det kommer till att driva bort vätska är dock det gröna teet, som dessutom är både nyttigt och har en lugnande effekt på magen.